Smaržu industrija ir plaša un ar bagātu vēsturi, kas ir pilna ar interesantiem faktiem un noslēpumiem. Vai vēlaties uzzināt vairāk? Tad lasiet tālāk. Šajā rakstā esam apkopojuši visinteresantāko informāciju, kas saistīta ne tikai ar pašām smaržām, bet arī ar to ražotājiem.
Interesanti fakti par smaržu industriju, kurus jūs, iespējams, nezinājāt
Smaržu industrijā ir daudz interesantu faktu. Šeit ir daži no tiem:
- Smaržu industrijai ir sena vēsture, kas aizsākās jau senatnē. Senās civilizācijas, piemēram, Ēģipte, Grieķija un Roma, izmantoja smaržas ne tikai rituālos, ārstniecībā un personīgajā higiēnā, bet arī kā sociālā statusa simbolu.
- Smaržām nav konkrēta derīguma termiņa, taču to aromāts laika gaitā mainās. Tāpēc ieteicams tās lietot 3–4 gadu laikā pēc iegādes un pēc tam aizstāt ar jaunām.
- Vārds "smaržas" cēlies no latīņu valodas frāzes "per fumum", kas nozīmē "caur dūmiem". Šis nosaukums radies no Romas imperatora Nerona greznajiem svētkiem, kuros strūklakās tika ielietas rožu un jasmīnu eļļas, kas radīja brīnišķīgu aromātu.
- Pirmā dokumentētā smaržu radītāja bija sieviete vārdā Tapputi, kas dzīvoja Mezopotāmijā aptuveni 1200. gadā pirms mūsu ēras.
- Mūsdienu smaržas, kuru pamatā ir ēteriskās eļļas un alkohols, pirmo reizi tika radītas 1310. gadā un bija paredzētas karalienei Elizabetei. Tajās bija rozmarīns, timiāns un verbena.
- Daudzas mūsdienu smaržas vairs netiek ražotas no dabīgām sastāvdaļām, bet gan no sintētiskiem savienojumiem, kas spēj atdarināt ziedu, augļu un citu dabisku elementu smaržas.
- Papildus klasiskajām smaržām arvien populārākas kļūst arī nišas smaržas. Tās tiek radītas prasīgiem un drosmīgiem klientiem, kuri meklē ko neparastu un ekskluzīvu. Nišas smaržu ražošana nav primāri komerciāla, bet gan radošs process, kas dažkārt ir pat avangardisks.
Pārdotākās smaržas – Chanel No. 5
Zīmols Chanel ir viens no prestižākajiem smaržu industrijā. Tā vēsture aizsākās 1910. gadā, kad uzņēmums galvenokārt koncentrējās uz modi. Tomēr viss mainījās 1921. gadā, kad zīmols radīja savas ikoniskās smaržas Chanel No. 5, kuras izstrādāja Ernest Beaux Grāsā – Francijas parfimērijas galvaspilsētā.
Chanel No. 5 kļuva populāras, jo atšķīrās no lielākās daļas tā laika smaržu, kas bija solifloras – tās atdarināja tikai viena zieda aromātu un bija ļoti līdzīgas savā starpā.
Lai radītu ko pilnīgi jaunu, Gabrielle Chanel uzticēja Beaux izveidot sarežģītu kompozīciju ar vairākiem dažādiem aromāta slāņiem. Šis drosmīgais eksperiments bija ļoti veiksmīgs un aizsāka jaunu smaržu kategoriju, kas saglabājusi savu popularitāti līdz pat mūsdienām.
Vai zinājāt, ka…
… Chanel No. 5 popularitāti ievērojami ietekmēja arī veiksmīgs mārketings? Gabrielle Chanel apzinājās, ka vislabākais veids, kā padarīt savas smaržas atpazīstamas un pārvērst tās par greznuma simbolu, ir izmantot slavenības.… Chanel No. 5 popularitāti ievērojami ietekmēja arī veiksmīgs mārketings? Gabrielle Chanel apzinājās, ka vislabākais veids, kā padarīt savas smaržas atpazīstamas un pārvērst tās par greznuma simbolu, ir izmantot slavenības.
Dior J'adore satur vairāk nekā 80 sastāvdaļas
Dior J'adore ir vienas no populārākajām smaržām, ko piedāvā šis prestižais zīmols. Papildus elegantajam un sievišķīgajam flakonam, kas atgādina asaru pilienu, šīs smaržas izceļas ar savu bagātīgo sastāvu.
Dior J'adore satur vairāk nekā 80 dažādas sastāvdaļas, tostarp bergamoti, sandalkoku, jasmīnu, asinsapelsīnu un rozi. Šī luksusa un harmonijas pilnā kompozīcija padara J'adore par lielisku izvēli jebkurai sievietei, kura novērtē izsmalcinātus un daudzdimensionālus aromātus.
avots: Koku.lv
Ikoniskais flakons – Guerlain Shalimar
Zīmols Guerlain ir pazīstams ne tikai ar unikāliem aromātiem, bet arī ar izsmalcinātiem un mākslinieciski izstrādātiem flakoniem.
Shalimar smaržas ir ievietotas ikoniskā flakonā, kura forma un raksti simbolizē Šalimāra dārzu maģisko ainavu. Tā vēdekļveida korķis atspoguļo mūžīgo skaistumu un eleganci, atgādinot ūdenskritumus un strūklakas, kas rotā šos slavenos dārzus.
CK One – pirmās unisex smaržas
1994. gadā zīmols Calvin Klein izraisīja īstu revolūciju smaržu tirgū, prezentējot pirmās smaržas, kas piemērotas gan vīriešiem, gan sievietēm.
Lai gan sākotnēji CK One izraisīja skepsi, šis drosmīgais koncepts ātri ieguva popularitāti. To panākumus apliecina fakts, ka pirmajās 10 dienās pēc izlaišanas smaržas nopelnīja vairāk nekā 5 miljonus dolāru, bet 1990. gadu vidū to gada apgrozījums sasniedza aptuveni 90 miljonus dolāru.
Vai zinājāt, ka…
… smaržas uz ādas laika gaitā mainās un attīstās? Katrs aromāts sastāv no trīs slāņiem – augšējām notīm, sirds notīm un bāzes notīm, kuras pakāpeniski atklājas.Augšējās notis ir vieglas un iztvaiko ātri, tāpēc to aromāts ir jūtams tikai īsu brīdi.Sirds notis, kas parasti ietver zāļu, ziedu un garšvielu akordus, saglabājas ilgāk un kļūst izteiktākas pēc augšējo notu iztvaikošanas.Bāzes notis, kas var saturēt koku, ambru vai muskusu, ir visizturīgākās – tās vislabāk var sajust vairākas stundas pēc smaržu uzklāšanas.Šī smaržu evolūcija padara katru aromātu unikālu atkarībā no individuālās ādas ķīmijas un ķermeņa temperatūras!
Smaržas, kuru izveidi uzraudzīja pats Yves Saint Laurent
Zīmols Yves Saint Laurent piedāvā daudzas izsmalcinātas smaržas, taču visikoniskākās no tām ir Opium.
Interesants fakts – visa Opium radīšanas procesa laikā klāt bija pats Yves Saint Laurent. Viņš ne tikai aktīvi piedalījās aromāta un flakona dizaina izvēlē, bet arī veidoja reklāmas kampaņu, kuras seja bija slavenā modele Jerry Hall.
Pateicoties šai rūpīgajai pieejai un drosmīgajai reklāmai, Opium kļuva par vienām no ikoniskākajām un visvairāk apspriestajām smaržām vēsturē.
avots: Koku.lv
Smaržas, kas paplašināja Nina Ricci modes nama darbību
Slavenais modes nams Nina Ricci sākotnēji nodarbojās tikai ar apģērbu tirdzniecību, taču, lai paplašinātu savu darbību un piesaistītu vairāk sieviešu, 1948. gadā tas radīja smaržas L'Air du Temps.
Šīs elegantās smaržas īsā laikā kļuva par vienām no vismīlētākajām tirgū, padarot Nina Ricci slavenus ne tikai Francijā, bet arī visā pasaulē. Pateicoties izsmalcinātajam aromātam un ikoniskajam baložu dizaina flakonam, tās joprojām tiek uzskatītas par klasisku un mūžīgu izvēli.